Ûماری ثقاÙت پر مغربی اثرات۔۔۔۔۔۔۔۔ تØ+ریر : پروÙیسر عثمان سرور انصاری
ÛŒÛ Ú©Ø§Ø¦Ù†Ø§Øª Ú©ÛŒ رونقیں اور انسان کا وجود بذات٠خود ایک Ù„Ùظ’’کن‘‘ Ú©ÛŒ مرÛون٠منت ÛÛ’ ۔ﷲ تعالیٰ Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا ’’کن ‘‘Ûوجا تو’’ Ùیکون‘‘ Ûوگیا۔ بس اس ایک Ù„Ùظ Ú©Û’ ساتھ سب Ú©Ú†Ú¾ وجود میں آگیا۔ سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ ï·² پاک Ù†Û’ Ùرشتوں اور جنات سے کلام Ùرمایا ØŒØ+Ú©Ù… صادر Ùرمایا Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ú©Ùˆ Ø³Ø¬Ø¯Û Ø±ÛŒØ² Ûوجائو۔ابلیس Ù†Û’ Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ù¾ÙˆÚ†Ú¾ÛŒ تو Ø+ضرت آدم Ø‘ Ú©Ùˆ ï·² پاک Ù†Û’ اسما Ú©Û’ علم سے نواز Ø¯ÛŒØ§Û”Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ø+ضرت آدم Ø‘Ú©Ùˆ الÙاظ عطا کئے Û” ÛŒÛ Ø§Ù„Ùاظ کا Ø³Ù„Ø³Ù„Û ØªØ¨ سے انسانوں Ú©Û’ درمیان ابلاغ کا سب سے موثر Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے چلتا آرÛا ÛÛ’ اگر دنیا سے الÙاظ Ú©Û’ وجود Ú©ÛŒ Ù†ÙÛŒ کردی جائے تو انسان Ûجوم میں کھڑا بھی شدید ترین تنÛائی کا شکار ÛÙˆ جائے ایسی تنÛائی Ú©Û Ø¬Ø³ سے انسان Ú©ÛŒ زندگی اور موت میں تمیز مشکل Ûوسکتی ÛÛ’ Û”
الÙاظ اس قدر مقدس اور معتبر Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø§Ø¨Ù„Ø§Øº Ûیں Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ ذریعے خالق Ùˆ مخلوق کا آپس میں ربط قائم Ûوا ۔ﷲ تعالیٰ Ù†Û’ اپنے نبیوں اور رسولوں Ú©Û’ ساتھ الÙاظ Ú©Û’ ذریعے Ú¯Ùتگو Ùرمائی۔ Ûر نبی اور پیغمبر پر نازل Ûونے والے صØ+ÛŒÙÛ’ اور آسمانی کتابیں بھی کسی Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ زبان میں نازل Ùرمائی گئیں ۔نبی آخر الزماں Ø+ضرت Ù…Ø+مدﷺ پر نازل Ûونے والی کتاب٠مقدس قرآن مجید بھی عربی زبان میں نازل Ûوئی۔ ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ØŒ ترجمÛ:’’بے Ø´Ú© ÛÙ… Ù†Û’ اس قرآن Ú©Ùˆ عربی (زبان) میں نازل کیا ÛÛ’ ØªØ§Ú©Û ØªÙ… سمجھ سکو ‘‘۔ اس آیت Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ø³Û’ ثابت Ûوا Ú©Û ï·² تعالیٰ Ù†Û’ اپنا پیغام کسی Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ زبان میں نازل Ùرمایا۔ اÛل٠عرب Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø¹Ø±Ø¨ÛŒ زبان بولتے اور با آسانی سمجھتے تھے اسی لیے Ùرمایا Ú©Û ØªÙ…Ûا رے لیے Ûدایت عربی میں نازل Ùرمائی Ú©Û ØªÙ… اچھی طرØ+ سمجھ سکو ØªØ§Ú©Û ØªÙ… ÛŒÛ Ù†Û Ú©ÛÛ Ø³Ú©Ùˆ اگر پیغام Ûماری ماں بولی میں آتا تو ÛÙ… ضرور سمجھ لیتے ایسے تو ÛÙ… سمجھنے سے قاصر Ûیں۔
دنیا میں بیک وقت کئی زبانیں بولی جاتی رÛیں ،اور بولی جاتی رÛیں گی۔مختل٠قوموں اورعلاقوں میں بولی جانے والی زبانوں Ú©Û’ متعلق بھی قرآن مجید Ú©ÛŒ سورۃ روم آیت نمبر 22میں ارشاد٠باری تعالیٰ ÛÛ’ØŒ
ترجمÛ:’’ﷲ رب العزت Ù†Û’ لسانیات میں تغیرات Ú©Ùˆ رواں Ùرمایا ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø®Ø¯Ø§ Ú©ÛŒ نشانیوں میں سے ایک ÛÛ’ ‘‘
اس آیت Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ú©Ø§ پیغام واضØ+ ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø¹Ù„Ø§Ù‚ÙˆÚº اور نسلوں Ú©ÛŒ زبانوں میں جو تغیر ÛÛ’ اس میں ï·² تعالیٰ Ú©ÛŒ Ø+کمت ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø§Ø³ÛŒ Ú©Û’ Ø+Ú©Ù… سے ممکن ÛÙˆ پایا۔ ÛŒÛ ï·² تعالیٰ Ú©ÛŒ نشانیوں میں سے ایک نشانی ÛÛ’ جس پر غور Ùˆ Ùکر کرنا اور سچائی Ú©Û’ مختل٠پÛلوئوں Ú©ÛŒ کھوج کرنا انسان پر Ùرض٠عین ÛÛ’ ۔انسان روز٠اول سے اپنے جذبات ،اØ+ساسات اور خیالات دوسروں تک الÙاظ Ú©ÛŒ صورت میں Ù¾Ûنچاتا آیا ÛÛ’ ÛŒÛ Ø§Ù„Ú¯ Ø+قیقت ÛÛ’ Ú©Û ØªØ§Ø±ÛŒØ® Ú©Û’ مختل٠ادوار میں الÙاظ Ú©ÛŒ Ûیت اور ادائیگی مختل٠رÛÛŒ جن الÙاظ Ú©Ùˆ آج کا انسان سمجھ Ù†Ûیں پایا ان الÙاظ Ú©Ùˆ Ú¯Ø°Ø´ØªÛ Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ Ø+لق سے نکلنے والی بے ÛÙ†Ú¯Ù… آوازوں کا نام دے دیا گیا مگر اس طرØ+ بھی الÙاظ Ú©ÛŒ ادائیگی سے Ú©Ù„ÛŒ طور پر انکار ممکن Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ بے ÛÙ†Ú¯Ù… آواز سے بھی الÙاظ Ú©ÛŒ باز گشت سنائی دیتی ÛÛ’ ۔انسان تو انسان جانور بھی اپنی بولی میں ایک دوسرے سے ابلاغ کرتے Ûیں ۔آپ کسی ایک کوئے Ú©Û’ گھونسلے Ú©Û’ قریب جاکر دیکھیں ÙˆÛ Ù¾Ù„ ÛÛŒ پل میں بیسیوں کوئے اکٹھے کرلے Ú¯Ø§Û”Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ جانب کوا منڈیر پر چاÛÛ’ سارا دن بولتا رÛÛ’ ،مÛمان آجائے تو آجائے کوئوں Ú©ÛŒ بھیڑ اکٹھی Ù†Ûیں Ûوتی ۔اس سے ÛŒÛ Ø³Ú†Ø§Ø¦ÛŒ کشید کرنا ذرا برابر مشکل Ù†Ûیں Ú©Û Ú©ÙˆØ¦Û’ Ú©ÛŒ جو آواز Ûمیں Ûر بار ایک جیسی ÛÛŒ سنائی دیتی ÛÛ’ ÙˆÛ Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ کوئوں Ú©Û’ لیے بالکل بھی ایک جیسی Ù†Ûیں ÛÛ’ Û”ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ آواز سے ایک دوسرے Ú©Û’ جذبات، اØ+ساسات اور پیغام Ú©Ùˆ سمجھنے اور سمجھانے Ú©ÛŒ مکمل صلاØ+یت رکھتے Ûیں۔ جذبات اور پیغام Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ù…Ù†ØªÙ‚Ù„ÛŒ جانوروں تک Ûیں Ù…Ø+دود Ù†Ûیں انسان بھی جانوروں سے الÙاظ Ú©Û’ ذریعے ابلاغ کرتا ÛÛ’ ۔سرکس میں شیر Ú©Û’ کرتب دکھانا، Ú¯Ù„ÛŒ Ù…Ø+لوں میں ریچھ کاناچ نچانا، بچوں Ú©Ùˆ بندر اور بکرے Ú©ÛŒ مداری سے خوش کرکے روزگار کمانا اور گھر میں موجود پالتو جانور مثلاً کتے اور بلیوں سے مختل٠کھیل ،کھیل کر دل بÛلانا سب Ú©Û’ سب اÙعال اس بات پر دلالت کرتے Ûیں Ú©Û Ø§Ù„Ùاظ اس قدر طاقتور Ø+قیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ Ù…Ø+ض انسانوں Ú©Ùˆ ÛÛŒ ایک دوسرے Ú©ÛŒ مرضی Ú©Û’ مطابق Ø§Ù“Ú¯Ø§Û Ù†Ûیں کرتی جانوروں Ú©Ùˆ بھی انسان Ú©Û’ قریب کر دیتے Ûیں۔
نامور مورخ اور ÙلسÙÛŒ برٹرینڈ رسل Ú©Û’ ان الÙاظ سے اس بات کا Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ù„Ú¯Ø§Ù†Ø§ ذرا بھر بھی دشوار Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ù„Ùاظ Ù†Û ØµØ±Ù Ù…Ø¹Ù„ÙˆÙ…Ø§Øª Ú©ÛŒ ترسیل کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ûل٠زبان Ú©Û’ ارÙکا رکی ترسیل کا باعث بھی Ûیں ۔اب چاÛÛ’ کسی Ùرد Ú©Ùˆ اÙکار Ú©ÛŒ ترسیل کا ادراک ÛÙˆ یا Ù†Û ÛÙˆ اس سے Ú©Ú†Ú¾ Ùرق Ù†Ûیں پڑتا ۔اسی طرØ+ مشÛور ماÛر٠لسانیات ایڈورڈ سیئپرکا Ú©ÛناÛÛ’ Ú©Û Ûر ثقاÙتی Ù†Ù…ÙˆÙ†Û Ø§ÙˆØ± Ûر ایک سماجی روئیے Ú©Û’ عمل میں مواصلات کا عمل دخل Ûوتا ÛÛ’ چاÛÛ’ ÙˆÛ ÙˆØ§Ø¶Ø+ ÛÙˆ یا مخÙÛŒ صورت میں موجود ÛÙˆ اس Ú©Û’ اظÛار Ú©Û’ لیے Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ØµØ±Ù Ø§Ù„Ùاظ Ûیں Û”Ø+قیقت ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø¨ کوئی Ù„Ùظ ایک ثقاÙت اور سماج سے دوسری ثقاÙت اور سماج میں منتقل Ûوتا ÛÛ’ تو ÙˆÛ Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ سماج اور ثقاÙت Ú©Û’ مطابق خود Ú©Ùˆ Ù†Ûیں ڈھالتا Ø¨Ù„Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ÛŒ سماج اور ثقاÙت Ú©Ùˆ اپنی ثقاÙت اور سماج Ú©Û’ مطابق ڈھالنے Ú©ÛŒ مکمل قوت رکھتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ùاظ Ú©ÛŒ اپنی ایک الگ مکمل اور بااثر زندگی Ûوتی ÛÛ’ جو انسانوں Ú©ÛŒ زندگی Ú©Ùˆ یکسر بدل Ú©Û’ رکھ دیتی ÛÛ’Û”
الÙاظ Ú©Û’ Ù†Û ØµØ±Ù Ù…Ø¹Ù†ÛŒ ÛÛŒ Ûوتے Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù„Ùاظ Ú©ÛŒ اپنی ایک تاثیر بھی Ûوتی ÛÛ’ جو الÙاظ ادا کرنے والے Ú©Ùˆ اپنے زیر٠اثر کرلیتی ÛÛ’ اور الÙاظ استعمال کرنیوالے انسان Ú©Ùˆ Ù…Ø+سوس تک Ù†Ûیں ÛÙˆ پاتا Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø³ قدر اپنی ثقاÙت سے بے خبر ÛÙˆ کر کسی اور ثقاÙت کا علمبردار بن چکا ÛÛ’Û” دنیا Ú©ÛŒ Ûر ثقاÙت اپنے الÙاظ Ú©ÛŒ ÛÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ دوسری ثقاÙت پر ÙتØ+ پاتی رÛÛŒ ÛÛ’Û” اسی ثقاÙتی Ûار اور جیت Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ آج کئی قدیم ثقاÙتوں Ú©Û’ نشان تک باقی Ù†Ûیں بچے اور جن Ú©Û’ Ú©Ú†Ú¾ مدÛÙ… سے نشانات انسان Ú©ÛŒ عقل تک رسائی کرنے میں کامیاب ÛÙˆ پائے Ûیں ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ بس اس Ø+د تک ÛÛŒ Ú©Û Ùلاں نامی ثقاÙت کا بھی کبھی دنیا میں وجود Ûوا کرتا تھا اس سے مزید ابھی تک Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں جس Ú©ÛŒ بڑی مثال پاکستان میں مدÙون موÛنجو داڑو اور ÛÚ‘Ù¾Û Ú©ÛŒ ثقاÙتیں Ûیں۔
کسی بھی ثقاÙت اور زبان Ú©Û’ طاقتور Ûونے کا انØ+صار اÛل٠ثقاÙت وزباں Ú©ÛŒ طاقت پرمنØ+صر ÛÛ’Û” جس قدر کسی زبان Ú©Û’ بولنے والے دنیا پر اثر انداز ÛÙˆÚº Ú¯Û’ اسی قدر ان Ú©ÛŒ زبان اور ثقاÙت بھی دنیا پر اثر انداز ÛÙˆ گی۔ نمرود اور Ùرعون سے لیکر آج تک Ûر طاقتور جو طاقت Ú©Û’ نشے میں بد مست Ûوا ÙˆÛÛŒ دوسروں Ú©ÛŒ ثقاÙت کوصÙÛ Ûستی سے مٹانے Ú©Û’ در Ù¾Û’ Ûوگیا۔ دنیا میں Ûونے والی اب تک تمام Ú©ÛŒ تمام جنگیں کسی Ú©ÛŒ ثقاÙت Ú©ÛŒ مٹانے Ú©Û’ لیے یا پھر اپنی ثقاÙت Ú©Ùˆ بچانے Ú©Û’ لیے Ù„Ú‘ÛŒ گئی Ûیں۔ ثقاÙت Ú©ÛŒ بقاء زبان Ú©Û’ الÙاظ میں Ú©Ûیں Ú†Ú¾Ù¾ÛŒ Ûوئی ÛÛ’ اسی لیے روز٠اول سے Ù„Û’ کر آج تک ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ Ú©ÛŒ طاقتور قوموں Ù†Û’ اپنے الÙاظ Ú©ÛŒ مکمل اشاعت Ú©Û’ لیے بھر پور کوشش Ú©ÛŒ ÛÛ’ چاÛÛ’ اس Ú©Û’ لیے شدید جنگیں Ù„Ú‘Ù†ÛŒ پڑیں، لاشوں Ú©Û’ ڈھیر لگانے Ù¾Ú‘Û’ØŒ کسی قوم کا معاشی قتل کرنا Ù¾Ú‘Û’ از مختصر Ú©Û Ú©Ú†Ú¾ بھی کرنا Ù¾Ú‘Û’ اپنی ثقاÙت Ú©ÛŒ بقاء Ú©Û’ لیے کرگزرتے Ûیں۔ Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û Ø¯ÙˆØ± میں اس Ú©ÛŒ سب سے بڑی مثال Ø§Ù…Ø±ÛŒÚ©Û ÛÛ’ جو پوری دنیا میں خو٠و Ûراس پھیلائے Ûوئے ÛÛ’Û” سیدھی سی بات ÛÛ’ اگر Ùرعونوں Ú©ÛŒ ثقاÙت ÙˆÛ Ø§Ù“Ø¬ تک قائم رکھ پاتے تو آج ÙˆÛ Ø¸Ø§Ù„Ù… اور Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ú©Ù† Ø+کمران نا گردانے جاتے Ø¨Ù„Ú©Û Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ø¬Ø§Ûلیت Ú©ÛŒ طرØ+ آج بھی نعوذ با اﷲ Ú©Ûیں نا Ú©Ûیں خدا مانے جاتے۔
Ûاں پیغمبروں کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø§Ù„Ú¯ ÛÛ’ ÛŒÛ Ø§ï·² تعالیٰ Ú©Û’ Ø¨Ø±Ú¯Ø²ÛŒØ¯Û Ø¨Ù†Ø¯Û’ Ûیں جو اپنے اپنے زمانے میں اﷲ پاک Ú©ÛŒ پسند Ú©Ø±Ø¯Û Ø«Ù‚Ø§Ùت Ú©ÛŒ تبلیغ کرتے رÛÛ’ Ûیں ۔اس علم Ú©ÛŒ ترسیل اور اشاعت Ú©ÛŒ کوشش کرتے رÛÛ’ Ûیں جس کا آغاز Ø+ضرت آدمؑ Ú©Û’ ساتھ اﷲ تعالیٰ Ú©Û’ کلام سے Ûوا جس میں Ø+اکمیت اور تمام تر اختیارات کا واØ+د مالک اﷲ تعالیٰ ÛÛ’Û” اسی لیے عرب Ú©ÛŒ سرزمین Ú©Ùˆ ï·² پاک Ù†Û’ اپنی Ù…Ø+بوب ترین Ûستی Ø+ضرت Ù…Ø+مد ï·º Ú©Û’ وجود٠اقدس سے نواز تو آپﷺ Ù†Û’ بھی تبلیغ پر بÛت زور دیا اور اپنے پیغام Ú©ÛŒ ترسیل اور ابلاغ Ú©Û’ لیے طاقت کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ Ùˆ کردار Ú©ÛŒ خوبی اور کاملیت کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ù¾Ù†Ø§Ù†Û’ کا Ø+Ú©Ù… دیا ۔آپﷺ اور آپﷺ Ú©Û’ اصØ+ابؓ Ú©ÛŒ Ù…Ø+نتوں سے اسلامی ثقاÙت ناصر٠پورے عرب پر ÙاتØ+ Ûوئی Ø¨Ù„Ú©Û Ù¾ÙˆØ±ÛŒ دنیا Ú©Ùˆ متاثر کرنے Ù„Ú¯ÛŒ اسی سلسلے Ú©Ùˆ مزید آگے بڑھاتے Ûوئے اولیاء اﷲ اور صوÙیائے اکرامؒ Ù†Û’ دنیا Ú©Û’ مختل٠خطوں میں اسلامی ثقاÙت Ú©ÛŒ داغ بیل ڈالی Û”
اولیاء اﷲ اور صوÙیاء اکرامؒ Ù†Û’ جب برصغیر پاک Ùˆ Ûند میں قدم رکھا تو ÛŒÛ Ø«Ù‚Ø§Ùت بت پرستی اور دیگر غلط عقائد پر استوار تھی ۔مگر صوÙیاء اکرامؒ Ú©ÛŒ مسلسل Ù…Ø+نت اخلاق Ùˆ کردار اور علمی برتری Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÛŒÛاں Ú©Û’ لو Ú¯ تیزی Ú©Û’ ساتھ عربی Ùˆ Ùارسی زبان Ú©ÛŒ طر٠راغب Ûوئے اور رغبت Ú©Û’ اسی سلسلے Ú©Û’ باعث دنیا Ú©Û’ اس خطے میں آÛØ³ØªÛ Ø§Ù“ÛØ³ØªÛ Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ ثقاÙت Ú©ÛŒ روشنی جگمگانے Ù„Ú¯ÛŒ اور دیکھتے ÛÛŒ دیکھتے مسلمانوں Ú©ÛŒ تعداد میں اضاÙÛ Ûونے لگا Û”ÛŒÛ Ø®Ø·Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ میں اپنی خوشØ+الی Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø´Ûرت Ø+اصل کرنے لگا ÛŒÛاں Ú©Û Ø¹ÙˆØ§Ù… Ûندو ثقاÙت Ú©ÛŒ اونچ نیچ سے آزاد ÛÙˆ کر اسلامی ثقاÙت Ú©ÛŒ مساوات اور بھائی چارے Ú©ÛŒ Ùضا میں Ø§Ù“Ø²Ø§Ø¯Ø§Ù†Û Ø³Ø§Ù†Ø³ لینے لگے۔برصغیر Ú©ÛŒ زبان سنسکرت تھی ،بعد ازاں عربی Ùˆ Ùارسی Ú©Û’ غالب آنے Ú©Û’ باعث ایک نئی صورت اختیار کرگئی جسے اردو کا نام دیا گیا ۔تبلیغ Ú©ÛŒÙˆÚºÚ©Û Ø¹Ø±Ø¨ÛŒ Ù„Ùظ بلغ سے ماخوذ ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ جمع ابلاغ ÛÛ’ اور ابلاغ اس وقت تک موثر Ù†Ûیں ÛÙˆ پاتا جب تک اس میں نرمی اور شائستگی Ù†Û Ø§Ù“Ø¦Û’ Û”ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ø¬Ùˆ بھی اس خطے Ú©Û’ باشندوں میں سے اسلام قبول کرتا اس Ú©Û’ کردار اور اخلاق میں عجیب سا Ø+سن اور دلکشی پیدا Ûوتی جاتی ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† اس خطے Ú©Û’ تقریباً ایک Ûزار سال تک Ø+کمران رÛÛ’Û”
مولوی Ùیروز الدین اپنی Ø´ÛØ±Û Ø§Ù“Ùاق اردو لغت Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ùیروز اللغات میں اردو زبان Ú©ÛŒ تشکیل میں عربی اور Ùارسی Ú©Û’ الÙاظ Ú©ÛŒ کثیر تعداد میں شمولیت اور ارتقا Ú©Û’ بارے میں لکھتے Ûیں ’’انسان کا شاید سب سے بڑا تخلیقی Ú©Ø§Ø±Ù†Ø§Ù…Û Ø²Ø¨Ø§Ù† ÛÛ’ Û”ÛÙ… در اصل الÙاظ Ú©Û’ ذریعے اپنی Ûستی کا اور اس رشتے کا اقرار کرتے Ûیں۔ جو انسان Ù†Û’ کائنات اور دوسرے انسانوں سے قائم کرکھا ÛÛ’ انسان Ú©ÛŒ ترقی کا راز بھی الÙاظ میں Ù¾ÙˆØ´ÛŒØ¯Û ÛÛ’ کیوں Ú©Û Ø¹Ù„Ù… Ú©ÛŒ قوت کا سÛارا الÙاظ ÛÛŒ Ûیں ‘‘۔مولوی Ùیروزالدین Ú©Û’ ان الÙاظ سے بخوبی Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ù„Ú¯Ø§ÛŒØ§ جاسکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø±ØµØºÛŒØ± میں مسلمانوں Ú©ÛŒ آمد Ú©Û’ بعد اردو ایک مضبوط اور مقبول زبان Ú©ÛŒ صورت میں ابھر کر سامنے آئی جو Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ ثقاÙت Ú©ÛŒ Ø§Ù“Ø¦ÛŒÙ†Û Ø¯Ø§Ø± تھی Û” برصغیر میں مسلمان Ø+کمرانوں Ú©ÛŒ سÛÙ„ پسندی Ú©Û’ باعث جب انگریز طاقت Ú©Û’ بل بوتے پر ÛŒÛاں Ø+کمران Ûوئے تو انÛÙˆÚº Ù†Û’ انگریزی زبان Ú©Û’ Ùروغ Ú©ÛŒ کوششیں شروع کردیں Ú©Û Ø²Ø¨Ø§Ù† ÛÛŒ اپنی ثقاÙت Ú©ÛŒ پاسدار Ûوا کرتی ÛÛ’ ۔اپنے مقصدر میں کامیابی Ú©ÛŒ خاطر انگریزوں نے’’Ùورٹ ولیم کالج‘‘ Ú©ÛŒ بنیاد رکھی ØªØ§Ú©Û Ø¹Ù…ÙˆÙ…ÛŒ طور پر برصغیر Ú©ÛŒ اور خصوصی طور پر مسلمانوں Ú©ÛŒ ثقاÙت Ú©Ùˆ سمجھا جاسکے اور بعد ازاں اÛل٠ثقاÙت Ú©ÛŒ کمزوریوں سے ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ø§ØªÛ’ Ûوئے اپنی ثقاÙت Ú©ÛŒ ÙتØ+ Ú©Û’ لیے Ø±Ø§Û Ûموار Ú©ÛŒ جاسکے ۔انگریز اس مقصد میں کاÙÛŒ Ø+د تک کامیاب بھی رÛÛ’Û”
اردومیں انگریزی کا استعمال علی Ú¯Ú‘Ú¾ تØ+ریک سے شروع Ûوا اس تØ+ریک کا مقصد انگریز اور مسلمانوں Ú©Û’ درمیان Ø+ائل Ùاصلوں Ú©Ùˆ Ú©Ù… کرنا اور مسلمانوں کوجدید تعلیم Ú©ÛŒ طر٠راغب کرنا تھا غالب Ú©Û’ Ù„Ú©Ú¾Û’ Ûوئے خطوط میں بھی انگریزی Ú©Û’ الÙاظ ملتے Ûیں۔ اردو میں انگریزی الÙاظ Ú©Û’ استعمال کا رجØ+ان اس Ú©Û’ بعد بڑھتا ÛÛŒ چلا گیا اور آج تک ÛŒÛ Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ûر گزرنے والے دن Ú©ÛŒ نسبت آنے والے دن میں تیزی سے بڑھتا ÛÛŒ چلا آرÛا ÛÛ’ ۔انگریزوں سے اسلام Ú©Û’ نام پر وطن عزیز پاکستان Ø+اصل کر لینے Ú©Û’ باوجود ÛŒÛ Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ø±Ú©Ù†Û’ کا نام ÛÛŒ Ù†Ûیں Ù„Û’ رÛا۔ پاکستان میں آج Ûر خاص Ùˆ عوام انگریزی بول کر اپنے آپ Ú©Ùˆ پڑھا لکھا منوانے Ú©ÛŒ کوشش میں Ù…Ú¯Ù† ÛÛ’ Û”ÛŒÛاں تک Ú©Û Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† Ú©Û’ شاعر اور ادیب بھی ا نگریزی Ú©ÛŒ اس وبا سے بچ Ù†Ûیں پائے۔ پروین شاکرسمیت کئی شاعروں Ú©ÛŒ متعددنظموں Ú©Û’ عنوان انگریزی الÙاظ سے لیے گئے Ûیں۔ بÛت سے شاعر اور ادیب Ø+ضرات اپنی علمی Ùضیلت ثابت کرنے Ú©Û’ لیے انگریزی الÙاظ کا بکثرت استعمال کرتے نظر آتے Ûیں۔پاکستان میں آج تک دÙتری Ùˆ سرکاری دستاویزات Ú©Û’ لیے انگریزی زبان استعمال Ú©ÛŒ جاتی ÛÛ’Û” Ø¬Ø¨Ú©Û 1973Ú©Û’ آئین میں اس بات Ú©ÛŒ ضمانت دی گئی تھی Ú©Û 15سال Ú©Û’ اندر اندرپاکستان Ú©ÛŒ دÙتری اور سرکاری زبان بھی اردو کردی جائیگی مگر ÛŒÛ ÙˆØ¹Ø¯Û Ø§Ø¨Ú¾ÛŒ تک ÙˆÙا Ù†Ûیں Ûوسکا۔ قطعاً ضروری Ù†Ûیں سمجھا گیا Ú©Û Ø§Ø³ سنگین مسئلے Ú©ÛŒ طر٠تھوڑی ØªÙˆØ¬Û Ø¯ÛŒ جاسکے۔ اپنی ثقاÙت Ú©ÛŒ بقاء Ú©ÛŒ Ú©Ú†Ú¾ Ùکر Ú©ÛŒ جاسکے Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ ثقاÙت سے صر٠الÙاظ ÛÛŒ منتقل ÛÙˆ کر Ù†Ûیں آتے Ø¨Ù„Ú©Û ÙˆÛ Ù¾ÙˆØ±ÛŒ Ú©ÛŒ پوری ثقاÙت ÛÛŒ اپنی ثقاÙت Ú©ÛŒ طر٠کمبل میں گھسنے والے اونٹ Ú©ÛŒ طرØ+ منتقل Ûوجاتی ÛÛ’ جو ایک دن آپ Ú©ÛŒ ثقاÙت Ú©Ùˆ پرے Ûٹا کر تاریخ Ú©Û’ اوراق میں دÙÙ† کرآتی ÛÛ’Û” اپنی ثقاÙت Ú©ÛŒ بقاء اور معاشرتی بگاڑ سے بچنے Ú©Û’ لیے بÛت ضروری ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… ابھی سے انگریزی الÙاظ Ú©Û’ اردو زبان میں براجمان Ûونے Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û Ú©Ø±ÛŒÚº اور اس عجیب Ùˆ غریب انÛونے عمل کا کوئی سد٠باب کریں Ù†Ûیں تو واپسی کا کوئی Ø±Ø³ØªÛ Ù†Ûیں بچے گا۔
اپنے معاشرے کا اگر ØºÛŒØ±Ø¬Ø§Ù†Ø¨Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù†Û Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„ÛŒØ§ جائے تو 99Ùیصد مسائل Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø§Ù¾Ù†Û’ الÙاظ Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ø§Ù†Ú¯Ø±ÛŒØ²ÛŒ الÙاظ کا استعمال ÛÛ’ ۔اگر کوئی Ù…Ø+ض 100سال Ù¾ÛÙ„Û’ ÛŒÛاں رÛÙ†Û’ والا انسان Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ø§Ø¯Ú¾Ø± آ Ù†Ú©Ù„Û’ تو یقینا لوگوں سے پوچھتا پھرے گا Ú©Û Ø§Ø¯Ú¾Ø± ایک قوم آباد Ûوا کرتی تھی جس Ú©ÛŒ زبان اردو تھی Ú©Û Ø§Ù“Ø¬ ÛÙ… ÙˆÛ Ø±ÛÛ’ ÛÛŒ Ù†Ûیں۔ Ûمارا رÛÙ† سÛن، چال چلن، رشتے اور رشتوں سے Ù…Ø+بت کا توازن پوری طرØ+ بگڑ چکا ÛÛ’ Û”Ûمارے Ø+جام Ûیئر ڈریسر، Ú©Ù¾Ú‘Û’ بیچنے والے کلاتھ مرچنٹ، دکاندار جنرل سٹورکے مالک اور دھوبی ڈرائی کلینرز بن Ú†Ú©Û’ Ûیں Û”Ûمارے سرائے Ú©ÛŒ بجائے Ø¬Ú¯Û Ø¬Ú¯Û Ø±ÛŒØ³Ù¹ÙˆØ±Ù†Ù¹ Ú©Ú¾Ù„Û’ Ûوئے Ûیں ۔نان بائیوں Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ø¨ÛŒÚ©Ø±Ø² Ù†Û’ Ù„Û’ Ù„ÛŒ Û” آج ÛÙ… کھانا Ù†Ûیں کھاتے Ø¨Ù„Ú©Û ÚˆÙ†Ø±ØŒ لنچ اور بریک Ùاسٹ کرنے Ù„Ú¯Û’ Ûیں۔ ÛÙ… مدرسے سے ڈرتے Ûیں اور سکول جانا Ûمارا شوق ÛÛ’Û” Ûمیں Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ú©ÛŒ Ú©Ú†Ú¾ خبر Ù†Ûیں اور یونیورسٹیز میں داخلے Ú©Û’ لیے رشوت اور سÙارش Ú©Û’ لئے تیار Ûیں۔ ÛÙ… بس میں سÙر کرتے Ûیں کار سے دوسرے Ú©ÛŒ معاشرتی Ø+یثیت کا Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں۔ ÛÙ… لوگ گھروں میں رÛÙ†Û’ Ú©ÛŒ عادت بھول Ú†Ú©Û’ Ûیں۔ آج ÛÙ… Ùلیٹس، ولاز یا پھر رینٹ پر رÛتے Ûیں Û” Ûماری زندگی سے آرام Ùˆ سکون غائب Ûوچکا ÛÛ’ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ù“Ø¬ ÛÙ… بس ریسٹ کرتے Ûیں۔ ÛÙ… Ú©Ù¾Ú‘Û’ Ù†Ûیں Ù¾Ûنتے Ø¨Ù„Ú©Û Ø¬ÛŒÙ†Ø²ØŒ شرٹس، ٹروزرز اور شارٹس Ù¾Ûننے Ù„Ú¯Û’ Ûیں پھر بھی Ûمارا Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں بدلا پھر بھی ÛÙ… انگریزوں Ú©ÛŒ ثقاÙت سے Ù†Ùرت کرتے Ûیں Ú©Û ÙˆÛاں ÙØ+اشی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÛÛ’ ÛÙ… اپنی ثقاÙت سے پیار کرتے Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ میں عزت Ùˆ آبرو ÛÛ’Û”
ÛÙ… Ù†Û’ پڑھنا ÛÙˆ تو استاد Ú©ÛŒ بجائے ٹیچر تلاش کرتے Ûیں، بیمار Ûوجائیں تو طبیب Ú©ÛŒ بجائے ڈاکٹر Ú©Û’ پاس جاتے Ûیں۔ ڈاکٹر بھی اگر سپیشلسٹ مل جائے تو سونے Ù¾Û’ سÛØ§Ú¯Û ÛÛ’ Û”ÛÙ… برگر کھاتے Ûیں Ù…Ûمانوں Ú©ÛŒ خدمت Ûماری عزت Ú©Ù… کرتی ÛÛ’ ÛÙ… Ù…Ûمانوں Ú©Ùˆ پیزا سرو کرتے Ûیں۔ ÛÙ… دوا Ú©ÛŒ گولی Ú©Ùˆ اپنے بچوں کا Ù…Ø+اÙظ سمجھتے Ûیں۔ ÛÙ… گیند بلے Ú©ÛŒ بجائے کرکٹ کھیلنے Ù„Ú¯Û’ Ûیں۔Ûاکی ÙÙ¹ بال کھیلنا Ûمارا شوق ÛÛ’Û” پیدا چلنے پھر Ù†Û’ میں Ûمیں شرم Ù…Ø+سوس Ûوتی ÛÛ’ مگر ÛÙ… واک کرتے Ûوئے اپنے ماڈرن Ûونے پر پھولے Ù†Ûیں سماتے ÛÙ… Ù¹ÛŒ ÙˆÛŒ دیکھتے Ûیں ،اخبار تو کب Ú©Û’ Ûمارے ملک سے ختم ÛÙˆÚ†Ú©Û’ اب ÛÙ… نیوزپیپرز پڑھتے Ûیں Û” ÛŒÛ Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ù‚Ø¯ÛŒÙ… Ú©ÛŒ باتیں Ûیں ÛŒÛ Ûمیں کیا Ûوگیا ÛÛ’ ÛÙ… کیا کررÛÛ’ Ûیں۔ ÛÙ… الیکٹرک سائیکل پر ÛÛŒ دوڑتے جاتے Ûیں Ú©Û Ûمارے سانس پھولے Ûوئے Ûیں۔ ÛÙ… تھک کر نڈھال ÛÙˆÚ†Ú©Û’ Ûیں پسینے سے شرابور لیکن پھر بھی اپنے ÛÛŒ کمرے میں اسی Ø¬Ú¯Û Ú©Ú¾Ú‘Û’ Ûیں Ûماری سب Ú©ÛŒ سب Ù…Ø+نت بیکار Ú©ÛŒ Ù…Ø+نت ÛÛ’ اور Ûاں مجھے یاد آیا بیکار تو تب ÛÙˆ Ú¯ÛŒ جب ÛÙ… Ù…Ø+نت کریں Ú¯Û’ ÛÙ… تو سٹرگل کرتے Ûیں Ù…Ø+نت بالکل بھی Ù†Ûیں۔
Ûماری ماں جی شاید اپنی ماں جی Ú©Û’ پاس رÛتی Ûیں۔ Ûمارے ساتھ تو موم رÛتی Ûیں Ûمارے ابو ڈیڈی بن کر ÛÙ… سے بالکل انجان ÛÙˆÚ†Ú©Û’ Ûیں۔ ان Ú©Ùˆ ÛÙ… سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø±Ø§ÙˆØ± پیسے جمع کرنے Ú©ÛŒ Ùکر ÛÛ’ Û”Ûماری خالÛØŒ مامی، چاچی، Ù¾Ú¾Ù¾Ú¾Ùˆ سب Ú©ÛŒ سب آنٹی Ú©Û’ پرچم تلے ایک ÛÙˆ Ú†Ú©ÛŒ Ûیں سبز Ûلالی پرچم Ú©Û’ سائے تلے ÛÙ… ایک ÛÙˆÚº Ù†Û ÛÙˆÚº مگر آنٹی کا پرچم اپنا رنگ دکھا گیا ÛÛ’Û” Ûمارے چاچے ،مامے ØŒ پھوپھا اور تایا سب سے سب انکل بن گئے اور پھر بھی ÛÙ… یورپ سے اس لیے بÛتر Ûیں Ú©Û ÙˆÛاں رشتوں Ú©ÛŒ Ù¾Ûچان ÛÛŒ Ù†Ûیں لیکن Ûمارے Ûاں Ûر رشتے کا اپنا الگ الگ ایک مقام ÛÛ’Û” ایک ایسی غلط ÙÛÙ…ÛŒ ÛÛ’ جسے ÛÙ… دور کرنے سے بھی ڈر سے گئے۔ Ûیں ÛÙ… کسی کا جتنا بھی نقصان کردیں جتنی بھی تکلی٠پÛنچا دیں لیکن معاÙÛŒ Ù†Ûیں مانگتے Ú©Û Ø§Ø³ سے Ûماری ناک نیچی Ûوتی ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¨Ú†Û’ بچے سے ÛÙ… مسکرا مسکرا کر سوری Ú©ÛÛ Ø±ÛÛ’ Ûوتے Ûیں۔ Ûمارے دل پتھر Ú©Û’ ÛÙˆ گئے Ûیں ØŒÛمیں Ù…Ø+بت Ù†Ûیں Ûوتی اس Ù…Ø+بت Ú©Û’ تو ÛÙ… معنی تک سے واق٠نÛیں Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ûمارا دل لو میں ضرور Ùعال کرتا ÛÛ’Û” ÛÙ… اتنے باشعور معاشرے میں Ø±Û Ø±ÛÛ’ Ûیں ØŒÛماری عزت کا معیار ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛاں کسی Ú©ÛŒ جرات Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ عورت Ú©Ùˆ راکھیل Ú©ÛÛ Ø³Ú©Û’Û” Ûاں، گرل Ùرینڈ بÛت اچھی چیز ÛÛ’ جس پر پورے معاشرے Ú©Ùˆ اعتراض ÛÛŒ Ù†Ûیں Û” آج کئی عورتیں بوائے Ùرینڈ بنانے میں نا صر٠خوشی Ù…Ø+سوس کرتی Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø³Ù¹ÛŒÙ¹Ø³ Ú©ÛŒ علامت سمجھاجاتا ÛÛ’Û”ÛŒÛ Ú©ÛŒØ§ ÛورÛا ÛÛ’ØŒ کیوں ÛورÛا ÛÛ’ ÛŒÛاں کسی Ú©Û’ پاس Ùرصت ÛÛ’ Ú©Û Ø°Ø±Ø§ دیر Ù¹Ú¾Ûرکر سوچے Ú©Û Ø§Ø³ بد تمیزی کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø±ÙˆÚ©Ù†Û’ Ú©ÛŒ کوشش کرے ۔ارے Ù†Ûیں ،نÛیں اس میں غلط ÛÛŒ کیا ÛÛ’ ÛÙ… کب شرم Ùˆ Ø+یا Ú©ÛŒ Ø+د Ú©Ùˆ پار کرتے Ûیں ÛÙ… تو ماڈرن Ùیشن کرتے Ûیں اس میں کونسی عجیب بات ÛÛ’ Ùیشن تو بدلتا ÛÛŒ رÛتا ÛÛ’Û”Ûمارے گھروں میں ماں بÛÙ† Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ù…ÙˆÙ… اور سÙس Ù†Û’ Ù„Û’ Ù„ÛŒ ÛÛ’ Û”ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ آج نوجوانوں Ú©Ùˆ Ù¹Ú© ٹاک سمیت دیگر سوشل میڈیا پر سرعام گالی دینے اور لینے میں شرم ÛÛŒ Ù…Ø+سوس Ù†Ûیں Ûوتی تو بھائی سیدھی سی بات ÛÛ’ جو عزت اور غیرت بÛÙ† سے ÙˆØ§Ø¨Ø³ØªÛ ÛÛ’ ÙˆÛ Ø³Ùس سے تو Ù†Ûیں نا۔
آج ÛÙ… شادیاں Ù†Ûیں کرتے میرجزکرتے Ûیں۔ Ûمارے گھروں میں بیویاں Ù†Ûیں مسز آتی Ûیں اور ÛŒÛ Ø¬Ùˆ میڈیا پر بیکار میں طلاق Ú©ÛŒ بڑھتی Ûوئی شرØ+ پر بØ+Ø« Ûوتی رÛتی ÛÛ’ Û”Ûمیں پریشان کرتی رÛتی ÛÛ’ اور ارے بھائی! اس سے پوچھو تو سÛÛŒ کون دیتا ÛÛ’ طلاق ÛÙ… تو جانتے بھی Ù†Ûیں طلاق Ú©ÙˆÛ” ÛÙ… تو بس سیپرٹ Ûوتے Ûیں۔ لو جی کرلو بات اب سمجھائو ان Ú©Ùˆ Ú©Û Ø·Ù„Ø§Ù‚ اور سیپریشن ایک ÛÛŒ بات ÛÛ’Û” Ú©Ûیں Ú¯Û’ بات کرتے ÛÙˆ بتائو تو بھلا کتا اور ÚˆÙˆÚ¯ÛŒ ایک Ûوسکتے Ûیں ÙˆÛ â€™â€™Ú©â€˜â€˜ سے لکھا جاتا ÛÛ’ اور ÛŒÛ â€™â€™Úˆâ€˜â€˜Ø³Û’ ناپاک تو کتا ÛÛ’ اور ÛÙ… کب گھروں میں پالتے Ûیں۔ Ûاں ÚˆÙˆÚ¯ÛŒ Ú©ÛŒ بات تو الگ ÛÛ’ ÙˆÛ Ûمارے گھروں میں باورچی خانوں میں بستر میں Ûر Ø¬Ú¯Û Ø¯Ù†Ø¯Ù†Ø§ØªØ§ پھرتا ÛÛ’ اور رÛÛŒ بات کتے Ú©ÛŒ تو ایسی ناپاک چیزیں ÛÙ… گھروں میں تو کیا گائوں میں Ù†Ûیں رÛÙ†Û’ دیتے۔اس قدر شدید معاشرتی بگاڑ Ú©ÛŒ سب سے بڑی اور اÛÙ… ÙˆØ¬Û Ø§Ù„Ùاظ Ú©ÛŒ تبدیلی ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ùاط اپنے اندر Ù†Û ØµØ±Ù ÙˆØ³ÛŒØ¹ معنی رکھتے Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ دامن میں صدیوں Ú©ÛŒ ثقاÙت اور اس Ú©ÛŒ تاثیر Ú©Ùˆ بھی سموئے Ûوئے Ûوتے Ûیں جب رشتوں Ú©Û’ نام بدل دیے جائیں تو ان Ú©ÛŒ شناخت بدل جاتی ÛÛ’ ان سے ÙˆØ§Ø¨Ø³ØªÛ Ø¯Ø§Ø³ØªØ§Ù†ÛŒÚº دم توڑنے لگتی Ûیں بقول عباس تابش
ایک مدت سے میری ماں Ù†Ûیں سوئی تابش
میں Ù†Û’ ایک روز Ú©Ûا تھا Ú©Û Ù…Ø¬Ú¾Û’ ڈر لگتا ÛÛ’
ماں Ú©Û’ پائوں تلے جنت ÛÛ’ ،ماں Ú©ÛŒ دعا جنت Ú©ÛŒ Ûوا جیسے Ûزاروں Ù…Ø+اورے ØŒ اشعار، اÙسانے اور ماں Ú©ÛŒ شان اور تقدیس میں لکھا گیا سب کا سب اسلوب صر٠ایک Ù„Ùظ ممی سے بے معنی ÛÙˆ کر Ø±Û Ú¯Ø¦Û’ Ûیں۔ اولاد Ú©Û’ لیے قربانیوں Ú©ÛŒ عظیم داستانیں ابو سے ÙˆØ§Ø¨Ø³ØªÛ Ûیں ڈیڈی تو انجان Ù„Ùظ ÛÛ’ ۔اس Ú©ÛŒ تاثیرسے ÛÙ… واق٠ÛÛŒ Ù†Ûیں تو پھر کیسے ÛÙ… ماں باپ سے ÙˆÛ Ù…Ø§Ø¶ÛŒ والا پیار جتا سکتے Ûیں اور رÛÛŒ بات ممی ڈیڈی الÙاظ Ú©ÛŒ تاثیر Ú©ÛŒ تو اÛل٠علم یورپ بھر میں بڑھتی Ûوئی اولڈ ایج Ûومز Ú©ÛŒ تعداد سے بخوبی واق٠Ûیں جن الÙاظ Ú©Û’ وارث اپنے الÙاظ Ú©Û’ تقدس سے واق٠نÛیں ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ دوسرے Ú©Ùˆ کیا متاثر کرسکتے Ûیں۔ ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ø¬ Ûمارے Ûاں بھی بڑے بزرگ نوجوانوں Ú©ÛŒ طر٠سے کیے جانے والے برتائو سے نالاں Ûیں ۔معاشرے میں بڑھتی Ûوئی خاندانی بگاڑ Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø¨Ú¾ÛŒ الÙاظ Ú©ÛŒ ÛŒÛÛŒ تبدیلی ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ùاظ Ú©Û’ معنی کا دامن بھرنے Ú©Û’ لیے Ù…Ùکرین اور ادیبوں Ù†Û’ جو صدیوں سے Ù…Ø+نت Ú©ÛŒ ÛÙ… Ù†Û’ ایک لمØ+Û’ میں بے اثر کرکے رکھ دی۔ بھائی بھائیوں Ú©ÛŒ باÛیں Ûیں اور بÛنیں گھر Ú©ÛŒ رونق Ûیں جیسے Ø+قائق Ûماری ثقاÙت Ú©ÛŒ گود میں پروان Ú†Ú‘Ú¾Û’ Ûیں ان Ú©ÛŒ تاثیر تاریخ میں بھائی اور بÛÙ† Ú©Û’ الÙاظ میں Ù¾ÙˆØ´ÛŒØ¯Û ÛÛ’ Ù†Û Ú©Û Ø¨Ø±Ùˆ اور سÙس Ú©Û’ الÙاظ میں معاشرے میں بڑھتی Ûوئی طلاق Ú©ÛŒ شرØ+ Ú©ÛŒ بھی سب سے بڑی ÙˆØ¬Û Ù…ÛŒØ±Û’ مطابق ÛŒÛÛŒ الÙاظ Ú©ÛŒ تبدیلی ÛÛ’ وگرنا طلاق دینا اتنا بھی آسان کام Ù†Ûیں ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û ÛÙ… Ù†Û’ بچپن سے کئی Ú©Ûانیاں سن رکھی Ûیں Ú©Û Ø¬Ùˆ مرد طلاق دیتا ÛÛ’ اور عورت طلاق لیتی ÛÛ’ ان Ú©ÛŒ غیرت میں Ú©Ù…ÛŒ Ûوتی ÛÛ’ یا طلاق دیتے وقت لوگ آبادیوں سے بÛت دور Ú†Ù„Û’ جایا کرتے تھے Ú©Û Ú©Ûیں ان Ú©Û’ ÛŒÛ Ø§Ù„Ùاظ بولنے Ú©Û’ باعث بستی پر کوئی عذاب Ù†Û Ø§Ù“Ø¬Ø§Ø¦Û’Û” ÛŒÛ ØªÙ…Ø§Ù… Ú©Û’ تمام اØ+ساسات اور خو٠کو ختم کرنے Ú©Û’ لیے آج معاشرے Ù†Û’ ڈائیورس اور سیپریشن جیسے Ù„Ùظوں میں Ø+Ù„ تلاش کرلیا ÛÛ’ ۔اب طلاق دیتے اور لیتے Ûوئے Ù†Û ØªÙˆ کسی Ú©ÛŒ غیرت میں Ú©Ù…ÛŒ واقع Ûوتی ÛÛ’ اور Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ قسم Ú©Û’ عذاب سے ڈر لگتا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ø³Ø¨ Ø+قائق تو طلاق Ú©Û’ Ù„Ùظ سے ÙˆØ§Ø¨Ø³ØªÛ Ûیں۔کئی معاشرتی برائیاں بھی الÙاظ Ú©Û’ اسی بدلائو Ú©Û’ باعث آج معاشرے میں پنپ رÛÛŒ Ûیں۔ Ûماری ثقاÙت تیزی سے Ø±ÙˆØ¨Û Ø²ÙˆØ§Ù„ ÛÛ’Û” اگر ÛÙ… اسلامی جمÛÙˆØ±ÛŒÛ Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† Ú©ÛŒ ثقاÙت سنجیدگی سے بچانا چاÛتے Ûیں تو Ûنگامی بنیادوں پر Ø+کومتی سطØ+ پرالÙاظ Ú©ÛŒ منتقلی Ú©Û’ اس رجØ+ان کا سد٠باب کرنا Ûوگا۔ وگرنا یاد رÛÛ’ Ú©Û Ú©Ø¦ÛŒ ثقاÙتیں تاریخ Ú©ÛŒ گرد میں دÙÙ† ÛÙˆÚ†Ú©ÛŒ Ûیں جن کاآج نام تک بھی Ù…Ø+Ùوظ Ù†Ûیں۔